Älemgoşarاَلـِـمـقــُـشـار

شمایل

وبلاگ ها و سایتهای ترکمنها و یا مرتبط

معرفی پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان


مطلبی از :  پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان

شيريني‌ها و تلخي‌هاي زولبيا
زولبيا و باميه از جمله شيريني‌هاي سنتي ايرانيان براي ماه مبارك رمضان است. همه ما ماه رمضان را با زولبيا و گاه صف‌هاي طويل براي خريد آن به ياد داريم. اما در خوردن اين شيريني خوشمزه كمي هم بايد دقت كرد.

هنوز بسياري از قنادي‌ها براي سرخ كردن زولبيا و باميه از روغن جامد استفاده مي‌كنند. روغن نباتي جامد به علت داشتن مقادير بالاي اسيد‌هاي چرب اشباع عامل مهمي در بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي به شمار مي‌آيد.

از آن گذشته استفاده مكرر از روغن‌هايي كه به رنگ سياه درآمده‌اند براي سرخ كردن زولبيا و باميه حتي مي‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراين لازم است پس از هر بار سرخ كردن، روغن استفاده شده دور ريخته شود و براي نوبت بعدي از روغن جديد استفاده شود.(اتفاقي كه كمتر رخ مي‌دهد)

كالري بالاي زولبيا و باميه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمينه‌ساز چاقي و اضافه وزن است. از طرفي اين ماده موجب سيري زودرس، كاهش اشتها و حذف وعده اصلي مي‌شود. به همين دليل فرد نمي‌تواند ديگر مواد مورد نياز بدن خود را تامين كند زيرا سير شده و تمايل به غذا نخواهد داشت. اين امر موجب كمبود‌هاي تغذيه‌اي بويژه ريزمغذي‌ها نيز مي‌شود.

مصرف زولبيا و باميه به معناي مصرف قند با حجم زياد است. افطار كردن با حجم بالاي قند در بيماران مبتلا به ريفلاكس (بازگشت اسيد معده به داخل مري) موجب تشديد علائم آنها شده و سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد. چربي موجود در اين شيريني نيز زياد است و همين موضوع سبب كندي تخليه معده مي‌شود كه براي سلامت مضر است.

مصرف زياد زولبيا و باميه براي سلامت مضر است و در يك لحظه ميزان زيادي از كالري، چربي و قند را وارد بدن مي‌كند. البته اگر مصرف اين ماده غذايي در حد مناسبي باشد مشكلي نيست ولي در ايران استفاده از اين ماده در ماه رمضان بسيار زياد است.

10 توصيه براي زولبيا خورها

1- محصول را از قنادي‌هاي معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتي دارند و تحت نظارت وزارت بهداشت فعاليت مي‌كنند، تهيه كنيد.

2- از خريد زولبيا و باميه كه حالت سوخته دارد يا بيش از حد معمول خميرگونه بوده يا مانده و مزه آن تغيير كرده است، پرهيز كنيد.

3- از خريد زولبيا و باميه كه به صورت رو باز و در معرض آلاينده هاست، پرهيز كنيد.

4- مصرف زولبيا و باميه موجب تشنگي مي‌شود و به طور غيرطبيعي نياز به آب را افزايش مي‌دهد بنابر اين از مصرف بيش از اندازه آن دوري كنيد.

5- زولبيا و باميه را در يخچال يا محل خشك و خنك نگهداري كنيد.

6- در وعده سحري از مصرف زولبيا و باميه خودداري كنيد زيرا به علت شيريني بالاي آن، قند خون را به سرعت افزايش داده و سپس ايجاد گرسنگي زودرس در ساعات ابتدايي روز مي‌كند.

7- در ماه مبارك رمضان، كشمش و خرما را كه از سودمندترين قندهاي طبيعي هستند، جايگزين زولبيا و باميه كنيد.

8- افراد مبتلا به ديابت، چاقي و چربي خون بالا تا حد ممكن از مصرف اين نوع شيريني پرهيز كرده و در صورت تمايل در حداقل مقدار ممكن مصرف كنند.

9- از نگهداري طولاني مدت زولبيا و باميه در منزل خودداري كنيد.

10- از قراردادن زولبيا و باميه در پشت شيشه و مجاورت نور خورشيد خودداري كنيد.

Filed under: معرفی وبلاگها و سایتها

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: