Älemgoşarاَلـِـمـقــُـشـار

نقشک

وبلاگ ها و سایتهای ترکمنها و یا مرتبط

معرفی پایگاه خبر رسانی آق قلا


مطلبی از :  پایگاه خبر رسانی آق قلا 

زیارتگاه های ترکمنصحرا
     در تركمن صحرا نيز مانند نقاط ديگر ميهن ما زيارتگاه هايي قرار دارد كه عده اي از تركمن ها به ديدار آن مي روند و مهمترين زيارتگاه ها عبارتند از :

    1 ) امامزاده دانشمند (داليشمان): اين امامزاده در نزديكي روستاي «اينچه بورون» نزديك مرز ايران و شوروي قرار دارد (شمال غرب گنبد). نام امامزاده «ملا علي» بوده و علاوه بر فضل و دانش سرشاري كه داشته نسبت او به اولاد و احفاد يكي از چهار يار (علي،عمر،ابوبكر،عثمان) مي رسيده است. «اينچه بوروني» ها مي گويند ملا علي دانشمند در همان محلي كه اينك مقبره اش قرار دارد شهيد شده (متولي و دانشمند مي گفت كه ملا علي در مبارزه با روسها به شهادت رسيده است كه جسد وي و اسبش در دره مجاور پيدل شده سپس بقعه اي ساخته شد.)و تا مدتي قبرش بي حفاظ بوده تا اين كه اينك گنبدي از آجر برايش درست كردند و داراي متولي است .

   2 ) زكريا پيغمبر: يكي از زيارتگاه هاي تركمن هاست كه آن را «اوليا» (بخشنده پدربزرگ) هم مي گويند كه در 8فرسخي شمال گنبد قرار دارد و نمايي از آجر دارد .

    3 ) زيارتگاه يحيي بن زيد: كه به آن «قرنقي امام» مي گويند، اين زيارتگاه متعلق به يحيي بن زيد كه هنگام زد و خورد به سال                  125  هـ . ق.  با نيروي ابومسلم در اين كحل به شهادت رسيد و به خاك سپرده شد و چون كتيبه اي بنام او يافت نشده در يافتن نام ايشان تا سال هاي اخير دچار مشكلاتي شده اند. اين زيارتگاه اينك در شهر گنبد قابوس واقع شده و اصل بناي اين امامزاده از دوره صفويه است كه در سال هاي اخير مرمت شده و بلندي گنبد آن 15ذرع است .

    4 ) خالد نبـي: در قله كوه گوگچه داغ مرقدي است كه زيارتگاه عموم تركمن ها است، در مورد اين زيارتگاه روايت است كه بين حضرت عيسي و حضرت محمد (ص) چهار نبي آمده است كه يكي از آنان خالد نبي اهل عدن است كه از دست قوم خورشيد آزار مي بيند و به اين مكان پناهنده مي شود و در اين مكان به امر خدا به صورت سنگ منجمد شدند تا اموالشان به دست دشمن نيافتد .

    5 ) بهاءالدين: يكي ديگر از زيارتگاه هايي كه هر تركمن آرزوي ديدار آن را دارد مقبره خواجه بهاءالدين نقشبند بخارايي است كه مقبره اش در بخارا است، او مرتاض مقدسي بود كه مريدان او هنوز در ايران،چين،عربستان و هند زندگي مي كنند، او در سال   ( 1388 ميلادي / 791 قمري ) فوت كرده و صومعه و مسجد و مقبره محصوري دارد كه در قريه «بهاءالدين» است و كتاب هاي خطي بسيار دارد و در مقبره او سنگ مزاري وجود دارد كه از بس پيشاني به آن ساييده اند اين سنگ در حال از بين رفتن است. در بالاي مقبره چند شاخ قوچ و يك پرچم آويزان است. «اجداد بهاءالدين به عدد هفت علاقه مخصوصي دارند زيرا هفت ماهه به دنيا آمده اند، در هفت سالگي قرآن را حفظ كرده و در هفتاد سالگي از دنيا رفتند بنابراين هداياي روي قبر را قابل تقسيم به هفت يا مضربي از اين عدد مي كنند».در شرق بندرتركمن نزديك روستاي «خواجه لر» يادبودي از بهاءالدين ساخته اند گويا خواجه در سفر به مكه در اين جا استراحت كرده است .

زنان بيشتر از مردان به زيارتگاه متوسل مي شوند مخصوصاً زنان نازا بز يا بزغاله اي را نذر مي كنند و تريشه يا پارچه اي به شاخه هاي درخت كنار زيارتگاه دخيل مي بندند و گاهي از يك قطعه تركه و نخ، كماني مي سازند و به درخت مي آويزند كه همانا خواستار فرزند پسر هستند و روزهاي جمعه كنار زيارتگاه ها پر از جمعيت است. در 10كيلومتري شرق بندرتركمن زيارتگاهي است كه به آن «قدمگاه خواجه بهاءالدين» مي گويند و زايران تركمن روز هاي جمعه در آن گرد مي آيند .

Filed under: معرفی وبلاگها و سایتها

بیان دیدگاه